Kelemen Andrea
pszichológus
klinikai- és mentálhigiéniai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus
integratív gyerekterapeuta
sématerapeuta
Bemutatkozás
Minden gyermek életében előfordulhatnak átmeneti nehézségek, megtorpanások, kisebb zökkenők. Mindez a fejlődés természetes velejárója, hiszen maga a fejlődés sem egyenletes. Sok szülő számára lehet ismerős, amikor gyermeke a fejlődésben két lépést tesz előre, majd egyet hátra. Kezelendő pszichés problémára, elakadásra, akkor kell gondolnunk, ha a tünetek állandósulnak és/ vagy a fejlődés megreked. A gyerekek alapvető, természetes tevékenysége a játék. Enélkül nem is tudnánk elképzelni az életüket. A játék során sokmindent képesek megjeleníteni, ami aktuálisan foglalkoztatja őket. Örömöt, bánatot, érdeklődést, kapcsolatokat, frusztrációkat és nehézségeket egyaránt. A gyermek- és serdülőterápiák legfontosabb terepe éppen ezért a gyermeki játék közvetítésével zajlik, egy bizalomteli, elfogadó légkörön alapuló terápiás kapcsolatban. Ebbek a közös munkában kísérem, segítem a gyermeket, hogy megtalálja, és kibontsa a benne rejlő öngyógyító potenciált. Saját munkám során minden esetben rendkívül fontosnak tartom a közös fókusz megtalálását a szülőkkel.
Kelemen Andrea vagyok, gyermek-és ifjúsági klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus, integratív gyermekterapeuta. Több, mint egy évtizede foglalkozom gyerekekkel, óvodáskortól egészen fiatal felnőttkorig. Munkám során változatos környezetben szereztem tapasztalatokat: iskolapszichológusként, gyermekpszichiátriai osztályon, Nevelési Tanácsadóban és magánrendelés keretein belül.
Specializációk / Szakterületek
Gyermek- és serdülőkorban jelentkező gyakori tünetek, melyekkel kapcsolatban felkereshetik rendelésemet:
-
szobatisztasággal kapcsolatos nehézségek,
-
magatartási- és beilleszkedési problémák (pl. agresszió, túlzott félénkség)
-
önértékelési problémák,
-
szorongásos panaszok (pl.: körömrágás, tic, hajtépés, kényszer, fóbia, pánik),
-
serdülőkori nehézségek,
-
testvérféltékenység,
-
veszteségek feldolgozása (pl. válás, haláleset),
-
hirtelen, jelentős változás a gyermek szokásaiban, hangulatában,
-
testi panaszok (pl.hasfájás, fejfájás), ha az orvos nem talált szervi okot,
-
iskolai nehézségek, teljesítmény romlás,
-
alvási problémák (pl. el-, átalvási nehézségek, aluszékonyság, éjszakai felriadások)
Módszerek, a közös munka menete
A gyermekek és serdülőkorúak pszichés gondozása, a terápia folyamata több ponton is eltér a felnőttekkel való munkától. Az első találkozás (ún. első interjú) az esetek túlnyomó többségében a szülőkkel történik, kivételt jelenthet ez alól serdülőkorúak ellátása (mert ekkor vagy a serdülővel, vagy pedig a szülővel és a serdülővel együttesen történik az első találkozás, mindkét esetben a szülő beleegyezésével). Ez az alkalom lehetőséget ad a probléma feltárására, közös átgondolására, majd ezt követően kerül sor a gyermek fejlődéstörténetének (anamnézisének) feltárása. Ez általában 1-2 alkalmat jelent.
Az első interjút, anamnézis felvételt követően kezdődik a klinikai nyelvezet szerinti diagnosztikus szakasz (mely 3-5 alkalmat jelent). Ebben a szakaszban a kapcsolat kialakítása mellett a probléma diagnosztikus feltérképezése zajlik, közös játék, megfigyelés, és különböző pszichodiagnosztikai eszközök segítségével (rajztesztek, teljesítménytesztek, papír-ceruza tesztek …stb.). A vizsgálati szakasz lezárásaként ismét szülőkonzultáció következik, melynek témája a diagnosztikus szakasz tapasztalatainak összegzése, továbbá az ezidő alatt tapasztalt események megvitatása. A konzultáció végén döntés születik a továbbiakról, miszerint szükséges/nem szükséges további ellátás, pszichoterápia, és meghatározzuk az ellátás formáját is. Szükség esetén ezután kezdődik az ún. terápiás szakasz. Valójában már az első találkozás során elindul a terápiás kapcsolat, mely aztán idővel még jobban tudja segíteni a gyermek gyógyulását. A közös munka segíti a gyermek öngyógyító folyamatainak felszínre kerülését, működését. A terápiás folyamatban kiemelt szerepet töltenek be a szülók, akik mindenkinél jobban ismerik saját gyermeküket. A szülőkkel való közös gondolkodás fontos részét képezi a gyermekterápiáknak, a terápia során meghatározott időközönként szülőkonzultációra kerül sor.
A terápiás munka során az integratív eszköztárból merítve a a gyerek igényének, problémakörének, személyiségének és állapotának leginkább megfelelő módszert alkalmazom a közös munka során.
Munkahelyek
-
2013 - jelenleg: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat X. kerületi Tagintézménye, klinikai szakpszichológus
-
2015 - 2017: magánrendelés, klinikai szakpszichológus
-
2010 - 2013: Heim Pál Kórház Gyermek-és Serdülőpszichiátriai Osztály, klinikai szakpszichológus jelölt
-
2008 - 2010: Budapest Kőbányai Önkormányzat Nevelési Tanácsadó, iskola- és óvodapszichológus
-
2006 - 2008: Országos Egészségfejlesztési Intézet, pszichológus
Tanulmányok/Továbbképzések
Tanulmányok:
-
2020 - jelenleg: VIKOTE Sématerapeuta képzés
-
2010 - 2015: DEOEC, Gyermek és Ifjúsági Klinikai és Mentálhigiéniai Szakpszichológus képzés
-
2009 - 2010: Integratív Pszichoterápiás Egyesület, módszerspecifikus integratív gyermekpszichoterápiás képzés
-
2001 - 2006: ELTE, Pszichológia szak Szakirány: Egészségpszichológia program, Életvezetés és tanácsadás program
-
1997 - 2001: Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, angol tagozat
Továbbképzések:
-
Vadaskert: Óvodáskori nehézségek kognitív- viselkedésterápiás kezelése, ADHD viselkedésterápias kezelése
-
Egyéni pszichoterápia
-
2x 120 órás pszichodráma önismereti csoport
-
Önkéntesség, Drogfree alapítvány
-
Equality and Diversity of European Youth, brüsszeli tréning
-
Fondazione Leo Amici, szerhasználók rehabilitációjával foglalkozó olasz szervezet
-
Kompánia alapítvány, drogprevenciós kortárs segítő tréning